Vše

Kulečníkový turnaj MUNI vs VUT

Pravidla hry „pool 8ball“ 

1. Cíl hry 

8ball je hra s oznamováním, která se hraje s 15 očíslovanými barevnými koulemi a s bílou  koulí. Jeden hráč hraje s koulemi ve skupině 1-7 (plné), zatímco soupeř hraje s koulemi  9-15 (půlené). Hráč, který nejdříve korektním způsobem a postupem vnoří koule své  skupiny a potom kouli “8”, ten vyhrává hru. 

2. Oznámení 

Při hře s oznámením se nemusí oznamovat zřejmé koule do kapsy. Soupeř má právo se  poptat, která koule se bude hrát do kapsy, pokud v tom nemá jistotu. Strky přes  mantinely a kombinační strky se nepovažují za zřejmé a musí se (koule a kapsy)  oznamovat. Při oznamování není nikdy nutné podávat podrobnosti, jako je počet  mantinelů, karambolů a tak dále. Veškeré koule, vnořené faulem, zůstávají v kapsách, ať  patří hráči nebo soupeři. Při otevíracím strku není potřeba nic oznamovat. Hráč zůstává  u stolu, pokud otevíracím strkem korektně vnořil kouli. 

3. Stavba koulí 

Koule se staví pomocí trojúhelníku, nejpřednější koule trojúhelníku leží na zadním bodě  a na zadních okrajích jsou právě jedna koule plná a jedna půlená

4. Střídavé právo podání 

Vítěz rozstrku má možnost otevřít první hru. Hráč může svoje právo podání odevzdat  svému soupeři. 

5. Faul při skákavém strku (Jumpshot) a při horním strku (Kopfstoß)

Pokud během skákavého strku, obloukového strku nebo horního strku se dostane do  pohybu koule, na kterou se nemá hrát, následkem pokusu hrát přes ní nebo okolo ní (je  jedno, zda se koule uvede do pohybu rukou, tágem, pomocným tágem, nebo  prostrčením), je tato akce klasifikována jako faul – dále v bodě 15. 

6. Korektní otevírací strk 

Pro uskutečnění korektního otevíracího strku musí otevírající buďto (1) vnořit kouli nebo (2) nejméně čtyři barevné koule nechat naběhnout na mantinel. Pokud by k tomu  nedošlo, potom se dopustil faulu a soupeř může (1) přijmout takovou polohu a hrát dál  nebo (2) nechat koule znovu postavit a sám uskutečnit otevírací strk, nebo nechat  soupeře tento strk zahrát.

7. Bílá padne při korektním otevíracím strku 

Pokud hráči při korektním otevíracím strku padne bílá koule, (1) všechny vnořené  barevné koule zůstávají v kapsách (s výjimkou koule “8”, viz níže), (2) vznikne faul a (3)  stůl je otevřený. 

UPOZORNĚNÍ: Soupeř má opravu polohy v čelním poli a nemůže přímo hrát na žádnou  kouli, která se v čelním poli nachází, ledaže by bílá koule nejdříve opustila čelní pole a  potom se tam vrátila zpět k zasažení koule. (Pokud by bílá koule při jinak korektním strku  padla do kapsy nebo vyskočila ze stolu, nemůže hráč nechat nic znovu nastavit). 

8. Barevná koule vyskočí při otevíracím strku ze stolu 

Pokud hráč při jeho otevíracím strku zahraje barevnou kouli ze stolu, je to faul a soupeř  může (1) přijmout polohu koulí a hrát dál nebo (2) položit bílou kouli do čelního pole. 

9. Koule “8” padne při otevíracím strku 

Pokud se během otevíracího strku vnoří koule “8”, tak může rozstřelující hráč  požadovat nové nastavení nebo nové nasazení “8” a sám tak hraje dál. Pokud při  otevíracím strku padnou bílá koule a koule “8”, potom může soupeř nechat nově  nastavit nebo nově nasadit “8” a dál hraje z čelního pole. 

10. Otevřený stůl 

Stůl je “otevřený”, pokud ještě nejsou skupiny koulí (plné a půlené) přidělené hráčům.  Pokud je stůl otevřený, povoluje se pomocí půlené koule vnořit plnou a naopak. Upozornění: bezprostředně po uskutečnění otevíracího strku je stůl nadále otevřený.  Pokud je stůl otevřený, povoluje se pomocí plné nebo půlené koule nebo pomocí koule  číslo “8” vnořit oznámenou plnou nebo půlenou kouli. Pokud je stůl otevřený a první  zahranou koulí je “8”, potom nelze vnořit žádnou plnou nebo půlenou kouli ve prospěch  hráče. Hráč potom odevzdá náběh. Veškeré vnořené koule zůstávají v kapsách.  Následující hráč přichází ke stolu a volí svou číselnou řadu. Při otevřeném stolu zůstávají  veškeré nekorektně vnořené koule v kapsách. (Pokud hráč vnořil všechny koule jedné  barvy z rozstřelu, může volit buďto jinou barvu nebo kouli “8”). 

11. Volba skupiny 

Volba skupiny se při otevíracím strku neuskuteční, zvláště tehdy ne, když padnou koule  obou barev. STUL JE STÁLE OTEVŘENY PO OTEVÍRACÍM STRKU. Skupina se určí tehdy,  když hráč oznámenou kouli po otevíracím strku vnoří.

12. Korektní strk 

Při každém strku (s výjimkou otevíracího strku a když je stůl otevřený) musí hráč nejdříve  zasáhnout kouli své barevné skupiny a potom (1) vnořit barevnou kouli nebo (2) bílou či  jakoukoliv barevnou kouli nechat naběhnout na mantinel.  

UPOZORNĚNÍ: Povoluje se, aby hráč svou vlastní kouli hrál přes mantinel, ale musí po  doteku bílé koule s barevnou koulí nějakou vnořit, nebo bílou nebo barevnou kouli  nechat naběhnout na mantinel. 

13. Hra na jistotu 

Z důvodů taktiky může hráč svoje koule úmyslně vnořit, ale svůj náběh chtít přesto ukončit, tím, že se před strkem oznámí “Sicherheit = jistota”. Na strk na jistotu se pohlíží  jako na korektní strk. Pokud chce hráč se strkem na jistotu vnořit kouli, potom musí před  strkem soupeři oznámit “Sicherheit – jistota”. Pokud tak neučiní a koule hráče se vnoří,  musí hráč hrát dál. Veškeré koule, vnořené při “Sicherheit – jistota” zůstávají v kapsách. 

14. Průběh hry 

Hráč může pokračovat ve hře tak dlouho, dokud nezkazí korektní vnoření koule své  skupiny. Jakmile hráč vnořil všechny koule své skupiny, může hrát na kouli “8” (tedy když  jsou vnořené všechny koule hráče, a je jedno, zda to uskutečnil sám nebo ne). 

15. Trest po faulu 

Soupeř má volnou opravu bílé po celém stole (nemusí hrát z čelního pole, s výjimkou  faulu po otevíracím strku). Toto pravidlo odrazuje hráče od zahrání úmyslného faulu,  protože tak poskytuje soupeři výhodu. Při volné opravě na celém stole může hráč bílou  kouli rukou nebo libovolnou částí tága (včetně kůže) položit tam, kam si přeje (pokud je  to nutné, tak více než jednou). Když bílá koule leží na místě, potom se každé strčení, při  kterém se bílá uvede do pohybu, považuje za faul, pokud nejde o korektní strk. 

16. Kombinační strky 

Kombinační strky se povolují, ale koule “8” se nesmí hrát jako první, kromě toho, když je  stůl otevřený. (Pokud hráč hraje kombinační strk, tak musí nejdříve zasáhnout kouli své  barvy). 

17. Nekorektně vnořené koule 

Koule je vnořená nekorektně, pokud (1) během strku došlo k faulu nebo (2) koule se  nevnořila do oznámeného otvoru nebo (3) před strkem bylo oznámeno “Sicherheit =  jistota”. Nekorektně vnořené koule zůstávají v kapsách. 

18. Barevné koule, které vyskočí ze stolu. 

Pokud barevná koule vyskočí ze stolu, je to faul a náběh hráče končí. Pokud ze stolu  vyskočí koule “8”, ztrácí se hra. Jakékoliv koule, které vyskočily ze stolu, se opětovně  nasazují dle pořadí.

19. Hra na “8”

Pokud se hraje na “8”, neznamená faul nebo vnoření bílé koule ztrátu hry, ledaže by se  koule “8” vnořila nebo vyskočila ze stolu. Následující hráč má opravu polohy na celém  stole. Upozornění: kouli “8” nelze vnořit a ukončit hru kombinačním strkem. 

20. Ztráta hry 

Hráč ztrácí hru, pokud dojde k některé z následujících událostí: 

1. Zahraje faul, při kterém se utopí koule “8” (výjimka: pád“8” při otevíracím strku).
2. Pokud hráč vnoří kouli “8” při stejném strku, při kterém vnořuje poslední barevnou kouli: 
a) pokud hráč nechá kouli “8” vyskočit ze stolu. 
b) pokud hráč vnoří kouli “8” do jiné než oznámené kapsy. 
c) pokud hráč vnoří kouli “8” dříve, než je oprávněn na ni hrát. 

UPOZORNÉNÍ: Veškerá provinění je potřeba oznámit před uskutečněním následujícího  strku, jinak se na ně hledí jako na neexistující. (Pokud se koule “8” vnoří strkem na  jistotu, tak se hra ztrácí. Stejně to platí, když se “8” vnoří strkem následujícím po  rozstřelu, ačkoliv na stole jsou ještě koule obou barev). 

21. Patová situace 

Pokud po třech za sebou následujících strcích obou hráčů (celkem 6 strků) je jasné, že  žádný z hráčů se doopravdy nepokouší vyhrát hru (na základě souhlasu obou hráčů),  když by zahrání koule zřejmě vedlo ke ztrátě hry, potom partii znovu zahájí ten hráč,  který ji začínal. Toto pravidlo lze použít jen v tom případě, kdy se na stole nacházejí jen  dvě barevné koule a koule “8”. 

UPOZORNĚNÍ: Tři po sobě následující fauly neznamenají ztrátu hry. Pokud jeden z hráčů  se ještě pokouší hru vyhrát, nemůže se partie vyhodnotit jako nerozhodná. 

Všem hráčům přeji dobrý šťouch a skvělou hru.

Mohlo by se vám také líbit...